Digitalisaation ja etäopetuksen läpimurto?



Elämme täysin poikkeuksellisia aikoja. Tiukat suositukset ohjaavat elämäämme ja käsityksemme normaalista arjesta on joutunut koetukselle. Koulujen sulkemismääräyksen myötä opettajat opintoasteesta riippumatta ovat joutuneet todelliseen testiin etäopiskelun menetelmien ja toteutuksen osalta. Digitalisaatiosta on keskusteltu viime vuosien aikana yhä kasvavalla tahdilla ja on mahdollista, että olemme tulleet käännekohtaan, jossa digitaalisuuden hyödyntäminen ja etäopetus muodostuvat entistä merkittävimmiksi.

Tämä tilanne voi avata silmiämme digitalisaation ja etäopetuksen joustavuuksista sekä mahdollisuuksista. Digiosaamisen kehittäminen sekä hyödyntäminen maahanmuuttajien osaamisen tunnistamisessa on ollut Kotokaruselli-hankkeen eräänä tavoitteena jo sen alusta saakka. Nyt huomaamme, että digitalisuuden merkitys kokonaisuuden kannalta kasvaa entisestään. Pääsemme testaamaan digitalisaation ja etäopetuksen mahdollisuuksia toden teolla, koska ne ovat määrittelemättömän ajan hankkeen tavoitteiden kannalta tärkeän opetus- ja ohjaustoiminnan ainoat mahdolliset toteuttamisvälineet. 

Tulee olemaan erittäin mielenkiintoista nähdä, kuinka normaalisti voimme todeta hankkeemme toimenpiteiden toteutuneen tämän täysin poikkeuksellisen ajanjakson jälkeen. Mikäli kokemukset ovat hyviä, tämä avaa suuria mahdollisuuksia etäopetuksen kehittämiseen ja säännölliseen käyttöönottoon lähiopetuksen rinnalla. Sekä opettajat että opiskelijat: käytetään tämä tilanne hyödyksi. Opimme varmasti paljon uusista mahdollisuuksista, jotka tulevat sujuvoittamaan opiskeluamme jatkossakin.

Kommentit