Digitalisaation ja etäopetuksen läpimurto?
Elämme täysin poikkeuksellisia aikoja. Tiukat suositukset
ohjaavat elämäämme ja käsityksemme normaalista arjesta on joutunut koetukselle.
Koulujen sulkemismääräyksen myötä opettajat opintoasteesta riippumatta ovat
joutuneet todelliseen testiin etäopiskelun menetelmien ja toteutuksen osalta.
Digitalisaatiosta on keskusteltu viime vuosien aikana yhä kasvavalla tahdilla
ja on mahdollista, että olemme tulleet käännekohtaan, jossa digitaalisuuden
hyödyntäminen ja etäopetus muodostuvat entistä merkittävimmiksi.
Tämä tilanne voi avata silmiämme digitalisaation ja
etäopetuksen joustavuuksista sekä mahdollisuuksista. Digiosaamisen kehittäminen sekä hyödyntäminen maahanmuuttajien osaamisen
tunnistamisessa on ollut Kotokaruselli-hankkeen eräänä tavoitteena jo sen
alusta saakka. Nyt huomaamme, että digitalisuuden merkitys kokonaisuuden
kannalta kasvaa entisestään. Pääsemme testaamaan digitalisaation ja etäopetuksen
mahdollisuuksia toden teolla, koska ne ovat määrittelemättömän ajan hankkeen
tavoitteiden kannalta tärkeän opetus- ja ohjaustoiminnan ainoat mahdolliset
toteuttamisvälineet.
Tulee olemaan erittäin mielenkiintoista nähdä, kuinka
normaalisti voimme todeta hankkeemme toimenpiteiden toteutuneen tämän täysin
poikkeuksellisen ajanjakson jälkeen. Mikäli kokemukset ovat hyviä, tämä avaa
suuria mahdollisuuksia etäopetuksen kehittämiseen ja säännölliseen
käyttöönottoon lähiopetuksen rinnalla. Sekä opettajat että opiskelijat:
käytetään tämä tilanne hyödyksi. Opimme varmasti paljon uusista
mahdollisuuksista, jotka tulevat sujuvoittamaan opiskeluamme jatkossakin.
Kommentit
Lähetä kommentti