Osaamiseen tarvitaan yhteinen ja ymmärretty kieli
Ammatillisissa perustutkinnoissa ei suomea äidinkielenään puhuvat opiskelijat osallistuvat yleensä äidinkielen kurssien sijaan suomi toisena kielenä kursseille. Suomi toisena kielenä opinnoista käytetään lyhennettä S2. Näillä kursseilla harjoitellaan arkipäivän tilanteiden suomea kuten suullista ilmaisua tai kirjallista ilmaisua. Maahanmuuttajan haaste on usein opiskella uutta kielitä ja ammattia samaan aikaan.
Savon ammattiopistossa on kehitetty yhteisopettajuutta koulutusaloilla tukemaan ammattisuomen oppimista. Opetustilanteessa teorialuokassa tai työsalissa on kaksi opettajaa yhtä aikaa. Molemmat ovat oman alansa asiantuntijoita, toinen opettavan ammattiaineen ja toinen suomen kielen opetuksen. Toimiva yhteisopettajuus vaatii opettajilta mm. yhteistä suunnittelua, toteutusta sekä materiaalin tekemistä.
Ammattiin liittyvien asioiden opetusvastuu on ammattiopettajalla ja S2-opettaja katsoo läpikäytävää asiaa kielen oppimisen näkökulmasta. S2-opettaja näyttää esim. sanojen perusmuotoja, jotta opiskelijan on helpompi löytää ja ymmärtää sanan alkuperäinen muoto ennen taivutuksia. S2- opettaja auttaa myös ammattiopettajaa pilkkomaan opetettavan asian pienempiin kokonaisuuksiin ja nostaa esiin aiheesta keskeisimmät termit. Ammattiin liittyvät sanalistat kertyvät opiskelijoilla huimaa vauhtia ja työkalujen nimet löytyvät työsaleista oikeilta paikoilta.
Suomen kielen opetuksen näkökulma läpi ammatillisten opintojen tukee maahanmuuttajien suomen kielen osaamista, opinnoissa etenemistä sekä työllistymistä.
Ammattisanat eivät aina helpolla päästä. Lapussa 10. kysytään, mikä tämä on? Oikea vastaus: hengetön. |
Kirsi-Maria Nieminen
Savon ammattiopisto
Kommentit
Lähetä kommentti